.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
برپايي جشن روز درنا در فريدونكنار

مديركل حفاظت محيط زيست مازندران گفت: با اقدام محيط زيست استان براي انتقال يك عدد درناي سيبري از زيستگاه روسيه به فريدونكنار خطر انقراض اين گونه ارزشمند را كاهش داد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از فارس ،رسول علي اشرفي‌پور امروز با اشاره به برپايي جشن روز درنا كه فردا در فريدونكنار برگزار مي‌شود افزود: روز درنا براساس پروژه بين المللي حفاظت از زيستگاه درناي سبيري است كه با حمايت صندوق تسهيلات محيط زيست جهاني و برنامه محيط زيست سازمان ملل از سال 83 آغاز شده است.
وي اظهار داشت: كنوانسيون گونه‌هاي مهاجر با همكاري بنياد بين‌المللي درنا و دولت هاي ايران، چين، روسيه و قزاقستان تشكيل شد تا در زمينه محافظت از درناي سيبري اقدام كنند.
اشرفي‌پور بيان كرد: براساس تفاهم‌نامه بين المللي يك روز به اختيار در فصل حضور پرندگان آبزي به دليل ارزشمند بوده اين گونه پرنده جشن روز درنا برگزار مي‌شود كه محيط زيست مازندران هر ساله اين جشن را ميزباني مي‌كند.
وي با اشاره به اينكه اراضي شاليزاري و آببندان هاي شهرستان فريدونكنار جزو سايت كنوانسيون رامسر محسوب مي شود خاطر نشان كرد: اين مناطق هر ساله ميزبان بيش از چند صد هزار پرنده از گونه‌هاي مختلف به خصوص زيستگاه زمستان گذراني درناي سيبري در مسير كريدور شمال به غرب است.
مدير كل محيط زيست مازندران با تاكيد بر اين نكته كه مهاجرت درناي سيبري از طريق كريدور شرق، غرب و مركزي است گفت: كريدور مركزي از نواحي سيبري به هندوستان است كه سال ها است اين مسير منقرض شده است.
اشرفي‌پور پرجمعيت‌ترين مسير مهاجرت درناي سيبري را كريدور شرقي اعلام كه از منطقه سيبري براي زمستان گذراني به سمت چين به تعداد حدود سه هزار درنا مهاجرت مي‌كنند.
وي كريدور غربي مهاجرت درناي سيبري را از سمت سيبري به سمت زيستگاه فريدونكنار عنوان و اظهار داشت: اين مسير در حال انقراض است كه طي دو سال گذشته فقط سه عدد درنا وارد فريدونكنار شدند و امسال نيز اين مقدار به يك عدد رسيده است.
اشرفي‌پور اضافه كرد: اداره كل محيط زيست مازندران در اقدامي ارزشمند يك عدد درناي سيبري را از زيستگاه روسيه به منطقه فريدونكنار انتقال داده كه با انتقال اين گونه ارزشمند و با رهاسازي درناي طبيعي اين دو درنا در كنار همديگر زندگي خوبي را دارند.
وي همكاري مردم منطقه را در حفاظت از گونه‌هاي ارزشمند قابل توجه دانست و اظهار داشت: مردم اين منطقه در عمل از گونه درنا و برخي از مهمترين گونه‌‌هاي پرندگان در حال انقراض حمايت كردند.
مدير كل محيط زيست مازندران به سرماي مناطق شمالي كشور اشاره و گفت: در فصل سرما امسال يك هزارو 100 قطعه قو به زيستگاه فريدونكنار مهاجرت كردند كه مردم اين منطقه با همكاري محيط زيست از همه اين گونه ها به خوبي محافظت كنند.
وي انقراض پرنده درنا در خط غربي مهاجرت را نگران كننده عنوان و اظهار داشت: مسير مهاجرت درنا در كشورهاي آذربايجان، قزاقستان و تاتارستان كه تاكنون رديابي شده است مسير خطرناك و منقرض كننده درنا اعلام شده است.
دُرنا يا كُلَنگ پرنده‌اي است از خانواده درنايان (Gruidae) پرندگاني هستند بزرگ، با پاها و گردن دراز، دم نسبتاً كوتاه، بالهاي دراز و منقاري بلند و كلفت، ظاهر شبيه لك‌لك، شاهپرهاي ثانوي داخلي بالهاي آنها خيلي بلند شده، روي دم را مي‌پوشاند، در پرواز گردن وپاهاي خودرا كشيده نگه مي‌دارد.
گله‌هاي آنها هنگام مهاجرت دريك خط به شكل هفت پرواز مي‌كنند. نر و ماده آنها هم شكل هستند، روي زمين آشيانه مي‌سازند، اين پرنده را در هنگام پرواز مي‌توان از مرغ ماهيخوار، حواصيل تشخيص داد. بزرگ‌ترين درنا در آمريكاي شمالي بسر مي‌برد.
اين پرنده حدود 5/1 طول دارد وبلندي قامتش از 5/1 تا 2/1 است. بالهاي گسترده اش از 8/1 تا 2 متر است. بالهايش سفيد باخط سياه است.
درناها، زمستانها را در جاهاي گرم وتابستانها را در نواحي سرد مي‌گذرانند.
براساس مصوبه دولت مركز پرنده شناسي اوجا كله فريدونكنار نيز با تامين اعتبار 150 ميليون تومان فردا كلنگ زني مي شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 15 ارديبهشت 1388
سلام با تشکر از اطلاعات ارزنده تان. من یک سوال دارم. آیا روز درنا در ایران هر سال برگزار میشود؟چه روزی و در کدام شهر؟ روز خوبی داشته باشید.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.06 seconds.